Veelgestelde vragen

Vragen over onderhoud

Heeft u een vraag over onderhoud van uw woning? Lees dan ons overzicht van veelgestelde vragen over onderhoud op deze pagina.

Hoe kan ik een reparatie doorgeven aan RTR Vastgoed?

Altijd vervelend als u overlast ondervindt. Wij zijn er ook als dergelijke zaken spelen. Een beheerder waar u zich als huurder op en top thuis voelt. Daarom helpen we u zo goed mogelijk als er iets stuk is in uw woning.

Geen spoed maar wel iets kapot?
U kunt ons via de mail, onze whatsapp dienst of contactpagina bereiken. Wilt u toch liever telefonisch uw reparatieverzoek doorgeven? Bel dan met onze medewerkers via 0515-700222.

Bij spoed
Is het dringend? Brand of gaslucht. Bel direct 112.

Overige spoedzaken:
Waterlekkage, stroomstoring of heeft u zichzelf buitengesloten? Dan helpen we u (ook buiten kantoortijden). Bel ons op 0515-700222.

Mag ik klussen in de woning?

Wij willen graag dat u zich als huurder op uw gemak voelt in uw woning. Het kan zijn dat u daarom in uw woning iets wil veranderen. Bijvoorbeeld om meer wooncomfort te krijgen. Of om zelfstandig te blijven wonen.

Soms voeren wij, op uw verzoek, die veranderingen uit. Dit soort comfortverbeteringen noemen we ‘geriefverbetering’. Wij voeren deze voor u uit. Denkt u bijvoorbeeld aan:

  • Een extra dakraam op zolder
  • Een extra was- of vaatwasmachineaansluiting
  • Een thermostatische douchemengkraan

Voor een geriefverbetering betaalt u een vergoeding. De bedragen en hoe we deze verrekenen is per aanpassing verschillend. Wilt u een geriefverbetering aanvragen? Neem hiervoor contact op met verhuur@rtrvastgoed.nl

Wilt u de woning nog verder aanpassen?

Sommige mensen willen hun huurwoning helemaal aanpassen aan hun eigen ideeën en smaak. Soms is dit mogelijk, hiervoor moet dan wel eerst schriftelijke toestemming worden aangevraagd. We noemen dit een ‘zelf aangebrachte verandering’ (ZAV). Denkt u bijvoorbeeld aan:

  • Een laminaatvloer plaatsen
  • Een bad in de doucheruimte
  • Een berging in de tuin
  • Een nieuwe keuken
  • Het uitbreken van een muur.

Let wel op:
Neem vooraf altijd contact met ons op. We vertellen u dan wat u zelf mag doen. En wat u door een professioneel bedrijf moet laten doen. Als u zelf veranderingen aanbrengt, zijn de kosten én het onderhoud voor uzelf. Wanneer u verhuist moet de verandering ongedaan worden gemaakt, tenzij de nieuwe huurder het van u wilt overnemen.

Wie regelt het onderhoud aan de woning?

Als huurder bij RTR Vastgoed willen wij graag dat u zich thuis voelt. Daarom doen we alles aan de kwaliteit van uw woning. Daar hoort ook goed onderhoud bij. Een groot deel van het woningonderhoud doen wij voor u. Maar enkele dingen doet u ook zelf. De rijksoverheid heeft een compleet overzicht opgesteld welk onderhoud voor wiens rekening is. Dit overzicht vindt u hier.

Ik wil een nieuw slot of sleutels voor de woning.

Er zijn verschillende situaties te bedenken waarom u een nieuw slot of extra sleutel nodig heeft. U krijgt de voordeur niet open omdat uw sleutel nog op tafel ligt. U kunt ons bellen, wij helpen u dan om weer binnen te komen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. U betaalt dan voor materiaal en voorrijkosten. Voordat wij uw deur voor u openen, willen wij wel eerst een legitimatiebewijs zien. Dit om misbruik te voorkomen.

 

 

Mijn slot werkt niet goed, nu kom ik niet binnen.
U kunt ons bellen, wij helpen u dan om weer binnen te komen. In sommige gevallen zijn hier kosten aan verbonden, dit bespreken wij vooraf met u. Voordat wij uw deur voor u openen, willen wij wel eerst een legitimatiebewijs zien.

 

 

Ik wil een extra sleutel
Bijvoorbeeld zodat mijn buurvrouw in de vakantie de post en planten kan doen. Huissleutels van bijvoorbeeld een voordeur, achterdeur of berging, laat u in de meeste gevallen zelf bijmaken. Dit kan bij de slotenmaker of een sleutelspecialist. In sommige gevallen kunt u uw huissleutel niet zelf bij laten maken. Vraag de extra sleutel dan bij ons aan. Het aanmaken van extra sleutels zijn kosten aan verbonden en deze zijn voor de huurder.

Wie regelt het tuinonderhoud?

Wij willen dat u zich als huurder op en top thuis voelt. Een plezierige, nette buurt draagt bij aan het thuisgevoel. Goed onderhouden tuinen en ander groen horen daarbij. Heeft uw huurwoning een eigen tuin? Dan doet u zelf het tuinonderhoud:

  • Grasmaaien
  • Haag knippen
  • Struiken en bomen snoeien
  • Onkruidvrij houden van tuin en bestrating

Kunt u uw tuin niet zelf onderhouden? Dan kunt u dit laten doen door een tuiniersbedrijf. De kosten betaalt u zelf.

Ik heb last van ongedierte.

Ongedierte in uw woning is erg vervelend. Het meeste ongedierte zoals slakken, mieren, wespen, muizen en ratten bestrijdt u zelf. Wij doen dit niet voor u. Wel helpen we u graag met allerlei tips en trucs. De meeste bestrijdingsmiddelen koopt u namelijk gewoon in de winkel. Kunt u zelf geen ongedierte bestrijden of durft u dit niet? Dan kunt u een bestrijdingsdienst inhuren. Dit betaalt u zelf.

Ik wil overlast melden.

Onze grootste wens is dat u in een fijne, nette buurt kan wonen. Een buurt waarin iedereen plezierig met elkaar omgaat. Maar soms kan het gebeuren dat mensen toch last van elkaar hebben. Wat u kunt doen bij overlast:

 

Ga eerst in gesprek: blijf vriendelijk
Misschien weet uw buurtgenoot helemaal niet dat u last hebt van hem of haar. Vaak ontstaat overlast ook niet uit kwade bedoelingen. Bespreek de situatie daarom eerst met uw buurtgenoot. En blijf altijd vriendelijk. Vaak komen mensen er samen prima uit.

Tips voor uw gesprek

  • Begin het gesprek niet als u of uw buren boos zijn
  • Spreek een tijdstip af dat u en uw buren past
  • Leg de overlast zo zakelijk mogelijk uit
  • Luister ook goed naar het verhaal van uw buren
  • Probeer een afspraak te maken waar u samen tevreden mee bent

 

Overlast melden bij RTR Vastgoed
Het kan gebeuren dat buren onderling hinder van elkaar hebben. Vaak gaat het dan om geluidsoverlast, hondengeblaf of bijvoorbeeld een vervuilde portiek. Heeft u de situatie besproken met uw buurtgenoot? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u RTR Vastgoed vragen om bemiddeling vragen of een overlastmelding indienen.