Veelgestelde vragen

Vragen over geldzaken

Als u vragen heeft over geldzaken dan kunt u terecht op deze pagina over veelgestelde vragen over geldzaken. Nog een andere vraag? Kijk dan bij de veelgestelde vragen over de naastgelegen onderwerpen.

Hoe kan ik mijn huur betalen?

Op tijd betalen van uw huur is belangrijk. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor.

Het handigst: betalen via automatische incasso
U geeft ons toestemming om iedere maand de huur van uw bankrekening af te schrijven. U betaalt dan op tijd en het huurbedrag klopt precies.

 

Een andere mogelijkheid: betalen via uw eigen bank
Dit betekent dat u een betaalopdracht geeft aan uw bank om maandelijks voor de 1e dag van de maand de huur te betalen. Dit kan onder vermelding van uw adres.

 

Betaal voor de eerste dag van de maand.
Een voorbeeld: de huur voor de maand maart moet vóór 1 maart op onze rekening staan.

Betaalt u te laat? Dan heeft u een huurachterstand. Dit kan u allerlei extra kosten en andere problemen opleveren.

Ik heb een betaalprobleem

Wij begrijpen dat het kan gebeuren dat u de huur niet op tijd kunt betalen. Bijvoorbeeld als er iets verandert in uw inkomen. Blijf hier niet te lang mee rondlopen en laat ons dit zo snel mogelijk weten. Bel dan met ons. Wij denken mee om (dreigende) financiële problemen te voorkomen.

 

Wat is huurachterstand?
In uw huurcontract staat dat u de huur moet betalen vóór de eerste dag van de maand. Betaalt u te laat? Dan hebt u een huurachterstand. Dit kan u allerlei extra kosten en andere problemen opleveren.

 

Kunnen we een betalingsregeling treffen?
In sommige gevallen kunnen we u helpen met een betalingsregeling. Dit kan alleen als u:

  • Het afgelopen jaar niet eerder een betalingsregeling met ons hebt gehad
  • Minimaal 1 jaar huurder bij ons bent

Een betalingsregeling kan alleen:
Voor 1 maand huur en 1 overige factuur (bijvoorbeeld voor servicekosten).Verspreid over maximaal 6 betalingstermijnen

Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag mogelijk?

In sommige gevallen is huurtoeslag mogelijk. Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten die u kunt krijgen van de overheid. Hoe hoog de toeslag is, hangt af van:

  • De huurprijs
  • Uw inkomen
  • Uw leeftijd
  • Uw huishoudgrootte
  • Uw eventuele eigen vermogen
  • Een proefberekening maken

Wilt u weten of recht heeft op huurtoeslag? Maak dan op de website van de Belastingdienst een proefberekening: klik Hier om naar de proefberekening te gaan. 

 

Huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst
Huurtoeslag vraagt u aan via Mijn toeslagen. Dit is uw persoonlijke webpagina op de website van de Belastingdienst. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Lukt digitaal aanvragen u niet? Bel dan de Belastingdienst via 0800 – 0543.

 

Uitbetaling huurtoeslag
Krijgt u huurtoeslag? Dan ontvangt u het geld rechtstreeks van de Belastingdienst.

 

Ik moet huurtoeslag terugbetalen aan de Belastingdienst, waarom?
De hoogte van uw huurtoeslag is afhankelijk van uw inkomen. Wijzigt uw inkomen, vergeet dit dan niet door te geven aan de Belastingdienst. Hiervoor moet u zelf bellen met de Belastingdienst via 0800 – 05 43.

RTR Vastgoed krijgt van de Belastingdienst geen gegevens over uw huurtoeslag, dus kan hierover geen informatie geven.

Wat zijn de servicekosten?

Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen.

 

Extra diensten
Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen.

 

Voorschot
We kunnen het bedrag van deze kosten niet van te voren bepalen. Omdat ze afhankelijk zijn van het verbruik (elektra en water), of omdat ze niet te voorspellen zijn (onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden). De servicekosten zijn daarom een schatting. U betaalt iedere maand een voorschot. Als we de rekeningen van de leveranciers hebben, berekenen wij de werkelijke kosten.

 

Afrekening servicekosten
De servicekosten rekenen we een keer per jaar met u af. Dit doen we vóór 1 juli. We vergelijken dan de werkelijke kosten met het bedrag dat u heeft betaald. Heeft u teveel betaald, dan krijgt u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen.

 

Overzicht servicekosten
Vanzelfsprekend betaalt u alleen de servicekosten die voor u van toepassing zijn. Ieder jaar ontvangt u een overzicht. Hierop ziet u welke servicekosten RTR Vastgoed in rekening brengt.

Ik heb een klacht over de geleverde diensten die binnen de servicekosten vallen. Waar kan ik terecht?

Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wacht niet met uw klacht tot u de afrekening ontvangt. Hoe eerder u contact met ons opneemt, hoe sneller wij actie kunnen ondernemen om uw klacht op te lossen.

Moet ik rekening houden met jaarlijkse huuraanpassingen?

Volgens ons huurbeleid wordt de prijs van zelfstandige huurwoningen bepaald door de verhouding tussen prijs en kwaliteit. We kijken onder andere naar hoe groot uw woning is, of het op een gewilde plek staat en hoe energiezuinig het is. Voor vergelijkbare woningen zijn de huren op termijn even hoog. Zo maken we het voor u duidelijk waarom uw huur omhoog- of omlaaggaat. En u kunt altijd zelf controleren hoe uw huurprijs is berekend.